skjønnhetsindustrien skaper behov vi ikke har

Skjønnhetsindustrien – kynisk markedsføring?

Foto hentet fra pmv chamara på Unsplash


Da jeg var yngre var jeg alltid interessert i å lære om nye produkter som kom på markedet og ingrediensene som produsentene snakket om. Spesielt spennende var det å lese blader fra utlandet som Marie Claire og Glamour, både redaksjonelt innhold og reklame for et bredt utvalg produkter, gjerne merker som ennå ikke hadde kommet til Norge.

Men denne fasinasjonen tok slutt da jeg studerte markedsføring som del av mastergraden min i Frankrike.

Da innså jeg at utviklingen av hudpleieprodukter og sminke i hovedsak drives av markedsføring og ikke forskning i laboratoriene. Det var gjerne naivt av meg å tro noe annet enn at denne bransjen har målsetning som de fleste andre: selge så mye som mulig.

Dette er grunnen til at jeg er blitt en svært kritisk forbruker, og ønsker å oppmuntre andre til det samme!

Trender i skjønnhetsindustrien

Akkurat som i moteverdenen så herjer det trender i skjønnhetsindustrien. Før var det ofte patenterte innovative ingredienser som florerte. Disse hadde navn som hørtes vitenskapelige ut og som gjorde produktene tillitsvekkende. «Dersom dette er forskningsbasert, så må det jo virke!» er det da nærliggende å tenke.

Da jeg studerte markedsføring i Frankrike var det arganolje som var det siste nye. Arganolje er et naturprodukt, og har blitt brukt av berberne i Marokko i generasjoner. Likevel ble dette som en nyvinning på det fanske markedet. En etter en utvilket produsentene nye produktserier med arganolje. Ikke bare i hudkrem, øyekrem, serum og leppepomade. Også shampoo, balsam, hårkur, hårserum, håndkrem og bodylotion.

Peoner i vasen, peoner i ansiktet

Jeg må si jeg himlet med øynene da jeg så en reklame for en ny ansiktskrem fra L’Oréal Paris. Der hadde rosa peoner funnet veien fra vasen og inn i kremen. Kan det ha en sammenheng med at peoner har vært veldig på moten de siste årene?

Da jeg i ettertid prøvde å finne tilbake til kremen de reklamerte for, så ser jeg at L’Oréal Paris selger liknende kremer med ulik vinkling til ulike markeder. Et sted sier de at kremen inneholder «Peony Polyphenols» (det høres veldig vitenskapelig ut) mens et annet sted snakker de om «Imperial Peony Extract» (litt mer forståelig språk). I denne videoen er det Peony Polyphenols som gjør Jane Fondas hud så frisk og fin. I videoen under takker Helen Mirren vitenskapen for kremen med «Imperial Peony» som ingrediens.

Litt rask googling viser at det er for det meste produsentene selv som legger ut informasjon om denne vidunderingrediensen. L’Oréal har for eksempel en egen nettside med reklame for produktene sine, men som ser ut som en side med redaksjonelt innhold. Den heter Skincare.com og de har klekket ut en veldig overbevisende overskrift om peoner i hudpleie: Why Imperial Peony Belongs in Your Skin-Routine Routine (and Where to Find It).

Ellers har Kiehl’s også kastet seg på peon-trenden og skriver om deres fire produkter som inneholder ekstrakt av peon-røtter. Jeg så i ingredienslisten at det er roten av peonene som er brukt i L’Oréal sin hudkrem også, ikke de rosa, fluffy kronbladene vi ser i reklamen.

Jeg mistenker at ekstrakt fra peoner ikke har særlig revolusjonerende effekt på huden, men de rosa blomstene tar seg uten tvil godt ut i reklamen!

2 kommentarer

  • Karianne

    Ja, det er utrolig mye «hype» når det gjelder hudpleieprodukter, ingen tvil om det! Jeg oppdaget en blogg som heter «Beautiful With Brains» for litt over ett år siden, og det var en skikkelig øyeåpner! Ikke minst har jeg spart mye penger og fått en mye finere hud etter å ha lest meg opp og skaffet meg kunnskap om gode hudpleieingredienser og -produkter.

    • Hudpleienerden

      Hei Karianne, så flott å høre at du også er opptatt av dette og at du ser resultater både hudmessig og budsjettmessig! Tusen takk for blogg-tipset, den ser veldig lærerik ut 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *